mandag 9. november 2009

Sosiale nettsteder og Skype

Facebook og Skype har vært kjent og brukt av meg en periode, skype lengst, både med og uten webkamera. Et flott system, spesielt når man bruker kamera. For meg er det nå morsomt å kunne kommunisere med barnebarn som på sin side også synes det er veldig bra å kunne snakke med morfar og samtidig se hvem de snakker med. Fint og ikke minst billig også dersom man skal snakke med noen i andre land. Jeg har en periode brukt Facebook uten å være den store bruker. Er vel kanskje noe tilbakeholden med hva jeg legger ut av personlige meninger, men opplever at jeg får og opprettholder kontakt med personer jeg ellers ikke ville ha hatt kontakt med nå. Gjennom venner og venners venner, blir kontkter opprettholdt. Det nye jeg nå har prøvd gjennom dette kurset er Myspace og Twitter. Etter å ha vært inne og funnet ut hva Myspace inneholder, har jeg funnnet at her er nok mange muligheter for å få kontakt med personer man ikke kjenner fra før, kanskje på godt og vondt. Jeg har venner som har funnet livsledsager på nettet, men det er nok også faremomenter med mange slike sider som folk bruker ukritisk. Mange barn og ungdom legger ut både personlige meninger og bilder som de senere skulle ønske de ikke hadde gjort, men da er det for sent. Uansett virker, etter min mening, både facebook og twitter slik at sosial kommunikasjon ikke retter seg til en og en person, men til den som ønsker eller gidder å lese det som legges ut. Om dette er framtidens måte å kommunisere på, gjenstår å se.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar